معاون تلفیق و امور تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران:

مسیر گردشگری آب یزد، هویت و فرهنگ ایران را به جامعه مدرن عرضه میکند

معاون تلفیق و امور تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: مسیر گردشگری آب یزد هویت، فرهنگ، علم و غرور ایران را به جامعه مدرن عرضه می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد"علیرضا الماسوندی" در بازدید از مسیر گردشگری آب یزد با استقبال از این طرح زیبا و ابتکاری گفت: معماری ها در این مسیر به قدری زیباست که نمونه آن را در هیچ جایی نمی‌توان دید.

وی این فضاهای زیبا و ارزشمند را نشان از توان علمی، مهندسی و معماری تاریخ ۳هزارساله ایران خواند و با قدردانی از زحمات مرکزقنات، میراث فرهنگی و آب منطقه ای در ایجاد این مسیری که می تواند از نزدیک، بیانگر فرایند آب برای گردشگر باشد افزود: این برنامه می تواند صنعت گردشگری را که یک موضوع اساسی است  نیز رونق بخشد.

الماسوندی افزود: ما هم در بخش آب کشور از حمایت های مالی، اعتباری جهت رونق بخشیدن به این طرح، کوتاهی نخواهیم کرد.

مسیر گردشگری آب یک ابتکار بزرگ با هدف شناخت تاریخ و فرهنگ مردم یزد و تمدن کاریزی آن می باشد.

این مسیر، هفت منزل آب و زندگی را به نمایش می گذارد و گردشگر می تواند در مسیر گردش آب به راحتی حرکت و از نزدیک با این منازل و کاربرد آن آشنا شود.

مسیر گردشگری آب از میدان تاریخی امیرچقماق و آب انبار آن آغاز شده به موزه تاریخی آب و سرداب آن می رسد. پس از آن دروازه مهریز قرار دارد که غریبخانه ای است جهت پناه دادن در راه ماندگان و مسافران دور و نزدیک.

 در ادامه مسیر، حمام سنتی شاه کمالیه  و مسجد جامع یزد و پایاب آن قرار دارد. پایاب رختشویخانه مقصد بعدی در مسیر گردشگری آب است و در نهایت آسیاب آبی وزیر که وظیفه تامین آرد را بر عهده داشته است.

در نظر داشته باشید که پیش از آنکه آب از مسیر تونل قنات به سطح زمین بیاید تا به کشاورزی رونق دهد، شهر را ساخته است.

 تمدن کاریزی، محصول آب است اما نه آب سطحی، آب زیرزمینی که توسط کویرنشینان، کیلومترها از دامنه کوه تا زمین های کشاورزی آمده است و از این مهم تر، مسئولیت پذیری اجتماعی همه ساکنان شهر است و

به گونه ای از آب بهره برده اند که با وجود رایگان بودن به کشاورزی صدمه نخورد

این همه ی داستان نیست. بلکه قنات های دیگری از زیر زمین کشاورزی رد می شوند تا به شهر بعدی برسند. هیچ تنش آبی درمیان نیست. این جلوه دیگری از تمدن کاریزی است.

 مسیر گردشگری آب تلاش دارد  نامرئی ها را مرئی سازد و آن‌چه در روح و کالبد شهر جریان داشته را به جهانیان بشناساند.

کد خبر: 2836
  تاریخ خبر : 12 تیر 1401

اخبار و اطلاعیه ها

مقاله های برگزیده

آموزش

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یزد، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان قیام
  • کدپستی : 8919935874-8919935876
  • تلفن : 36268340-035